Tuesday, June 14, 2011

Diari : Dinner Dash

duduk Jepun ni bagi orang Islam orang kata susah nak cari makanan. kena jaga halal haram. nak beli makanan tu kena seledik dulu bahan-bahan kalau-kalau ada arak atau bahan-bahan yang tak boleh dimakan. lagi-lagi kalau ada najis mughalazzah tu. hari tu aku pergi kedai nak beli barang dapur sakit juga nak mencari barang. mana tidaknya, masa kat Malaysia tak pernah ikut ibu pergi pasar. dedaun dengan sayuran pun masih samar-samar nak bezakan. padan muka. jadi terpaksalah buka kamus kat iphone untuk translate, tapi malangnya tiada kamus dari bahasa melayu ke bahasa Jepun. terpaksalah alih bahasakan ke bahasa inggeris dulu. malu sebenarnya nak cerita. haha. (tak makan sayur sebab tu tak kenal sayur)

apa yang aku nak cerita sebenarnya pasal kesusahan nak cari makanan kat sini. orang kata susah pun tapi aku rasa mewah je makan kat sini. cuba tengok gambar kat bawah tu itu baru salah satu dari makan malam setiap malam kami. paling tidak pun hari-hari mesti lauk ayam. kalau tidak pun daging. kalau rajin mesti ada masak sayur. dan tidak lupa bekalan buah yang selalunya dalah pisang. bekalan air sejuk sama ada apple tea atau air kopi dalam peti ais macam sentiasa ada je. kalau skype dengan ibu, bila ibu tanya makan apa mesti ibu senang hati. ibu risau je kalau anak dia asyik makan maggi atau lauk telur dengan kicap. ibu kata, ibu kat Malaysia pun makan lauk simple je (kalau ibu seoarang duduk rumah). bagi aku makan bukan masalah la kat sini. berat aku pun menaik rasanya. huhu. lagi-lagi masa makan malam layan wayang. perghhh memang masyuk. tadi layan shrek 4. sebelum ni kami habiskan 3 episod pirates of the caribbean. lepas tu sambung dengan red riding hood. selagi ada cerita blu ray yang dimuat turun oleh encik tapau mesti nak tengok punya. aku rasa bersyukur la satu rumah dengan encik syakirin dan encik tapau. mereka masak sedap. tapi aku masak.... erm lagi sedap. haha.

malam semalam istimewa sebab ada tembikai!

4 comments: