Wednesday, May 18, 2011

Muhasabah : Theory and Practical

kenapa aku nak cerita mengenai teori dan praktikal lak? mungkin tiba-tiba aku rasa aku kena betul-betul bezakan antara teori dan praktikal. tapi macam susah je kalau guna perkataan teori dan praktikal ni. cuba aku guna simulasi dan realiti. dah macam ロボット運動制御実験(robot motion control) lak. lagi susah nak faham. huhu. sebenarnya aku nak bagi tahu satu perkara yang semua orang dah tahu kot. kalau kita tahu teori mengenai sesuatu perkara je tapi kita tiada pengalaman secara praktikal di dunia nyata, itu belum lagi membuktikan kita sudah arif (bukan ariff syukri) tentang perkara tersebut. *aku pun dah pening dengan ayat aku* ermm...... aku rumus kan terus je la. BERILMU TANPA AMAL bagaikan SIA-SIA dan BERAMAL TANPA ILMU dah macam ORANG GILA. itu yang biasa kita dengar kan. lebih kurang la dengan apa yang aku nak sampaikan. sebenarnya semenjak belajar hidup di negara orang ni, dah macam-macam pengalaman aku dapat. aku dah mula berjinak-jinak untuk mengasah skill memasak aku. aku tahu garam tu masin lagi memasinkan, gula tu manis lagi memaniskan, asam jawa tu masam lagi memasamkan. (macam ayat musu lak) tapi belum tentu lagi sekali aku masak dapat masak sesuatu masakan dengan rasa yang sempurna. oh tidak sama sekali. hari tu first time masak sambal ikan bilis terlebih asam. kali kedua kurang gula lak. tapi bila kita praktik macam try and error tu lama-lama kita faham la garam tu macam mana masinnya, gula tu semanis macam mana. lagi-lagi gula malaysia tak sama dengan gula jepun. dah banyak kali praktis boleh jadi legend macam tapau. jadi teori dan praktikal tu perlu. apa yang aku nak cerita mengenai teori dan praktikal ni banyak gak kaitan dengan pembelajaran aku. aku tahu untuk menggerakkan robot arm 3 DOF, dengan mengaitkan 目標手先位置(desired arm position) dan 関節角(joint angle), aku boleh guna 逆運動学(inverse kinematics)atau ヤコビ行列(Jacobian). tapi aku tak tahu lagi macam mana yang kaitkan semua ni dalam programming!!!!! (ada kaitan ke dengan tajuk post ni??) adeyhh... 

baru tengok cerita RIO! burung yang hanya tahu teori untuk terbang tapi tak pernah terbang di dunia nyata. (burung deskedo)
*pening kepala dengan programming untuk tangan robot*

7 comments:

  1. pergh, abes kuar sumer istilah robot2 tu..
    aku pn haritu goreng ayam terlebih kunyit.. haha~

    ReplyDelete
  2. hei hei hei~ ak plak legend? now craving for izzat`s sambal ikan bilis! heh~

    ReplyDelete
  3. reef>>kunyeet tu kunyit lg mengunyitkan ke??
    tapau>>u can crave too (btol tal respon aku???)

    ReplyDelete
  4. haha.. yup. dhlah kunyit, mengunyitkan lagi tu.. haish..
    (pelik bebeno dgr perkataan mengunyitkan tu..)

    ReplyDelete
  5. aku tahu ape ko pikir pasal menguyit tu reef~

    ReplyDelete
  6. eehhh?? nani2??
    seyesly i've no idea what u're talking bout..
    hmm..

    ReplyDelete
  7. haha.. so, kalo dtg sana dpt merasa msakan izzat yg da jd tahap legend mcm tapau? lalala~

    ReplyDelete