Friday, May 27, 2011

Japan!? : Jom Main Hujan

sekarang ni dah nak masuk bulan enam atau Jun. kalau kat Jepun ni dah sampai masa masing-masing show-off  fesyen payung sendiri. tak kisah la nak payung ada renda-renda ke, payung bunga-bunga atau payung pasar malam. tapi bagi aku yang aku suka payung tembus cahaya (lutsinar la~) aku rasa payung tu seksi. haha sebab......sebab seksi la.huhu. aku ada satu tapi yang beli kali kedua. (yang pertama tu....). kenapa aku cerita pasal payung lak ni? haha secara konklusinya sekarang ni dah masuk musim hujan atau orang Jepun panggil 梅雨 (tsuyu). kalau kat Malaysia istilah yang sama maksud ialah musim tengkujuh. (kot). bawah ni beza tempat aku sekarang dan seremban, Malaysia. (apa bezanya?? oh petir~)


musim hujan kat sini berlanjutan dari penghujung musim bunga hingga awal musim panas bermakna antara bulan Jun ke Julai. kalau kat Malaysia musim tengkujuh terhasil akibat pertukaran monsun. di Jepun juga perkara yang hampir sama berlaku iaitu angin lembap dari kawasan Pasifik akan bertembung air panas dari tanah besar China. pertembungan ini berlaku sekitar Taiwan, Korea Selatan dan yang pastinya kepulauan Jepun yang menjalar panjang ni. huhu. (kata sang wikipedia). 


malas nak terangkan pasal gambar
yang pastinya aku tak berapa selesa la hujan kat sini. sejuk memang satu hal la, kalau dah hujan nak berpayung aku macam dah fobia. kalau nak naik bas mesti sesak dan kemungkinan untuk gagal menaiki bas adalah tinggi. (sob...sob...pernah kena). hujan berangin. kasut bermandi air. lagi satu........ aku pernah kena splash air masa jalan kaki. kereta tu laju sangat langgar lejak. masa tu pula aku lalu dan ....... ok la nak mandi air hujan dalam bilik mandi (shower). huhu.






*gambar hiasan*


5 comments: