Tuesday, January 11, 2011

Diari : Mencari

yeah baru dapat update post. hujung minggu baru nih agak penat tapi penuh bermakne bagi aku. aku gi mukhayyam khariji kt ulu yam. aku gi ngan boh n rahman dan nih first time aku gi kem camtu. mule2 aku tertanye-tanye gak betul ke aku akan gi. pastu ade lak waku-waku hari sabtu yg cam memanggil-manggil aku utk pergi. tp alhamdulillah aku dah lalui kem berbentuk islamic camping tuh. 


kitorg gerak dari tbp jumaat mlm ngan naqib abg wan naek kete die. mase nak gerak aku rase sumting dalm hati aku. xtau la. rase keberatan ke or rase cuak or rase seronok. tp mmg rase cam laen mcam skit. malam tuh tido kat masjid UIA dulu. nih pun first time aku jejak kaki kt UIA. masyaAllah cantik tmpat nye. mlm tu b4 tidur aku duduk2 jap kt masjid tuh. aku cube lawan perasaan yg pelik dlm hati aku. huhu. aku tahu yang aku akan dapat sesuatu dari kem nih. mungkin sst yg aku carik slama nih. 

esok pagi nye kitorg gerak ke ulu yam. kem nur laman bestari kalo tak silap aku. huhu leh lak lupe. tmpat tuh lawa gak as a kem. kt mane2 dalam kem tuh leh dgar bunyik sungai mengalir. tenang dan nyaman. actually aku tak berniat nk citer detail ape aku buat kt sane. cume aku nak citer sepanjang kem yang secara jujur nye aku kate mmg tough nih mmg semua remaja cam aku nih kene pergi at least skali seumur hidup. serious. aku rase fizikal mantal ngan iman aku memang betul2 teruji tapi alhamdulillah aku dah lalui kem nih dan aku syukur sangat yg aku dah gi kem nih. 

kitorg tidur hanya dalam 4 jam bagi dua malam tersebut. solat diatas tanah tanpa sebarang alas, mkn bersama dalm talam, jungle trekking dalam hujan, berakit dalm tasik, dan banyak ilmu yg aku dapt. kt situ gak aku sedar yg aku nih kecik dan cetek. ape yg kecik dan pae yg cetek? aku mule sedar yg jiwa aku nih kecik senanye sbb baru penat skit or baru sakit skit aku dah mule mengeluh. pastu mule la hati cakap bukan2. pastu ilmu akhirat aku lebih cetek dari air kt gigi air. aku tak memberi pun. semata-mata nganga dan dengar je. tak tau la masuk ke tak. tp mmg member2 peserta lain ilmu mantap pastu lantang lak bersuara. salute btol aku. 

tp ape yg leh aku nak kongsi kt sini yg aku paling tidak pun dah smakin hampir ngan benda yang aku dok carik slama nih. dan aku harap stakat mane yg aku dah ade aku takkan kehilangan bende tuh. aku taknak sia2 kan pengalaman dan ilmu yg aku dapat from kem tuh. aku akan tukarkan kepenatan yg aku lalui dgn keazaman aku tok troskan hidup nih. aku hope gak yg suatu hari nnt aku dapt ajak member aku yg laen yg lom pernah rase kem camni. paling tidak aku saje yg pergi lagi dan tros berkongsi ngan kawan2 laen.

No comments:

Post a Comment