Sunday, December 18, 2011

Nak Jadi Penjaga Zoo!

kalau sekarang aku bukan pelajar jurusan kejuruteraan aku adalah pelajar jurusan zoologi. masa zaman sekolah rendah kalau cikgu tanya dah besar nak jadi apa, aku jawab nak jadi cikgu. (nak sedapkan hati cikgu kot. haha) lepas tu masuk sekolah menengah kalau isi-isi borang aku akan tulis doktor pada ruangan cita-cita. (ikut-ikutan~) ibu pun macam nak aku jadi doktor dan aku memang aliran sains tulen masa tingkatan 4 dan 5. aku suka subjek biologi. abah seorang juru ukur. aku suka main game SimCity, The Sims, CitiesXL dan seumpamanya. (game bina-bina) sedikit sebanyak minat nak ceburi bidang seni bina (architecture) ada dalam diri aku. tetapi aku sangat suka binatang. (lipas pun suka cuma tak berapa nak mesra je~). ada orang suka binatang kerana kecomelan atau kerana sifat kasih-sayang. aku suka binatang bukan sebab itu je. aku suka binatang sebab keistimewaan haiwan (haiwan sinonim binatang) yang tiada pada manusia, walaupun kita ada akal dan mereka tiada. (ada je manusia yang 'macam' binatang). banyak benda yang kita tak tahu fasal haiwan ni dan mengetahui tentang mereka adalah sangat menyeronokkan! walaupun dah terjerumus dalam bidang kejuruteraan ditambah pula belajar khusus dalam bidang robotik, aku masih berpeluang nak ekspresikan minat aku terhadap binatang. alhamdulillah aku dapat masuk research lab yang fokus pada biomimetic robot untuk tahun akhir ijazah kat Jepun ni. cuba lihat laman ni -->. dalam kekalutan fikir aku nak jadi apa nanti akhirnya jodoh aku kembali kepada minat aku juga. harap dapat manfaatkan peluang ni sebaiknya.

 

cerita Dolphin Tale ni memang sangat best! (tapi sedih~) sedikit sebanyak menaikkan semangat aku untuk ceburi bidang biomimetic ni. 5/5! nak download??

p/s: antara contoh biomimetic robot

6 comments: