Friday, December 2, 2011

Saya Mengaku Bersalah....

Assalamualaikum! Hello World! Selamat Hari Jumaat.おはいよう~
post kali ini hanya sekadar perkongsian dari sebuah pemikiran. manusia sering inginkan kemenangan! siapa suka kekalahan? apatah lagi dimalukan. tetapi apakah setiap kemenangan itu milik kita? tepuk dada tanya encik google. (mungkin mak cik wiki juga boleh membantu). kita megah mengumpul piala kemenangan. tanpa ingin secalit kekalahan dalam rekod kehidupan. meskipun kita nyata dalam kekalahan, kita pasti laungkan kemenangan. kepuasan apa yang kita cari? seperti menipu diri sendiri. bagai kalah itu mati. dalam game yang kita main hari-hari!? jadi kenapa tidak pernah terlintas dalam hati. atau terfikir di minda yang tinggi. salahkah kita bertindak sebegini. betulkah kita terus begini. kalau kita yakin benar kita yakinkan. kalau kita nyata salah kita nyatakan. bukan sukar untuk mengaku salah dan kalah. templak diri kuatkan muhasabah. ego diri bukan susah diubah. tundukkan diri hanya pada Allah! mengaku salah dan kalah bukan pengecut. hanya maaf perlu disebut. yang salah belajar betulkan. yang kalah perbaiki kelemahan. betul dan salah adat kehidupan. menang dan kalah adat permainan. sekian sebagai renungan~

p/s: konteks "salah" diatas bukan sekadar salah menjawab soalan kuiz dan konteks "kalah" bukan terhad pada kalah main bola sahaja. :)

4 comments:

  1. post kt atas dbaca sudah,
    isi2nya mcm berfaedah,
    ak pn xmau kalah,
    nk tulis komen jugaklah...

    ReplyDelete
  2. Reef>> arigatz
    Lia>> especially terhadap atuk nya
    Voyager>> actually ak xde niat pun nk tulis cmtu, dah halfway bru perasan. Pastu tros smbung. Haha. Tp komen ko tu pantun!!!

    ReplyDelete